Back to French Immersion Intermediate Math Page

Number Sense 

Les Grandes Idées

4e: Les fractions et les nombres décimaux sont des types de nombres qui peuvent servir à représenter des quantités. 5e: Les nombres servent à décrire des quantités que l’on peut représenter par des fractions équivalentes. 6e: Les nombres mixtes et les nombres décimaux servent à représenter des quantités que l’on peut décomposer en parties et en entiers. 7e: Les nombres décimaux, les fractions et les pourcentages peuvent servir à représenter des nombres entiers et des parties de nombres.

Number Talks & Image Talks

Math talking tasks are great for warm-ups and daily numeracy routines. Students look at images and brainstorm with prompts. There are a range of access points, which develops growth mindset and self-efficacy in math. 

Quel est l’intrus? Les numéros  – Les élèves regardent 4 images de numéros ou de fractions et doivent justifier pourquoi chaque numéro est l’intrus du groupe. (indice: il n’y a pas de mauvaises réponses!)

  • Extension: Les élèves peuvent créer leur propre “QELI” avec ce Gabarit.   

Fraction Talks: Les élèves regardent une image divisée en partitions et doivent la décrire avec le plus de manières mathématiques possibles.  

Préférerais-tu?

  • Répertoire des activités -> Pourcentage
  • Répertoire des activités -> Proportions
  • Répertoire des activités -> Fractions

Activités Splach: Les élèves doivent déduire combien de cercles sont cachés sous des “Splachs”. Ces activités peuvent commencer avec des nombres entiers simples, mais contiennent aussi des fractions et deviennent une piste pour enseigner l’algèbre. Merci à Marika Perrault, CSDHR, pour la traduction de ces ressources!  


3-Act Tasks (Three Act Tasks Explained)

These are 30-60 minute activities you can do to develop students’ observation, questioning, and estimating skills, as well as skills for calculating and solving real-life situational problems. They have 3 “Acts” with hints, photos, videos and reveals. Most videos include very few words in English, so they can be easily adapted for French Immersion, and the discussions help boost students’ oral French skills. 

  • Do The Dew (Gr 5+): Students estimate the quantity of sugar in a case of Mountain Dew by multiplying a whole number by a fraction (Do the Dew Guiding Worksheet)
  • Gimme a Break (Gr 6+): Using pieces of KitKat bars, students explore adding, subtracting, multiplying and dividing fractions (Videos collected into different acts in this Slideshow)
  • Big Tipper: Students explore financial literacy and taking percentages of a total.  
  • Krispy Kreme Me (Gr 6/7): Students explore multiplicative thinking and volume by estimating how many donuts are in a giant box. 

Problème de la semaine 

POTW is a daily math problem, mostly based on real-life situations, released by the University of Waterloo Centre for Excellence in Mathematics each week. These are great questions to use for Vertical Non-permanent Surfaces (i.e. collaborative problem solving using whiteboards around the classroom). Each link includes the answer key. (À noter: les réponses sont seulement en anglais.)  

Problem A (Grade 4) in French 

  • Calcul de nettoyage – scheduling cleaning for rooms in a hotel (p. 3-5)
  • Pas de cents – rounding prices to the nearest dollar (p. 9-11)
  • Des tartelettes savoureuses – making tarts with pieces of peaches (p. 16-17) 
  • Des biscuits! – comparing who ate the most/least fractions of cookies (p. 20-22) 
  • Décisions de données – comparing rates of internet plans (p. 38-39) 

Problem B (Grade 5/6) in French  

  • Faire une bonne affaire – comparing costs of rechargeable batteries versus non-rechargeable (p. 9-10)
  • Gagner de l’argent avec la musique – comparing how artists make money through streaming versus a concert (p. 13-14) 
  • À court d’essence – using fractions to determine how much gas is in the tank (p. 15-16)  
  • Jus d’orange – comparing costs (with decimals) of different volumes of orange juice (p. 17-18)  
  • Taper dans le mille – using relative numbers to figure out who won a dart game (p. 32-33) 

Other Innovative Number Sense Building Activities 

The Math Learning Center Fractions App lets students or educators create circle and bar representations of fractions in an interactive online app. 

BC Numeracy Network: Learning Routines


Back to the French Immersion Intermediate Math Page