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Data & Probability 

Les Grandes Idées

4e: Analyser et interpréter des données produites par une expérience de probabilité permet de comprendre le concept d’événement aléatoire (hasard). 5e: On peut utiliser des données représentées par des diagrammes pour montrer des correspondances multivoques. 6e: Les données recueillies lors d’une expérience permettent de calculer la probabilité théorique d’un événement, ainsi que de faire des comparaisons et des interprétations.  7e: Les données d’un diagramme circulaire peuvent servir à illustrer la proportion et à faire des comparaisons et des interprétations.

Number Talks & Image Talks

Math talking tasks are great for warm-ups and daily numeracy routines. Students look at images and brainstorm with prompts. There are a range of access points, which develops growth mindset and self-efficacy in math. 

Quel est l’intrus?: Les graphiques – Les élèves regardent 4 images et doivent justifier pourquoi chaque graphique est l’intrus du groupe. (indice: il n’y a pas de mauvaises réponses!) 

Slow Reveal Graphs – a math talk routine that promotes sense making about data as a slideshow gradually reveals more info about a graph that students are making inferences about. 

Préférerais-tu? -> Répertoire des activités -> Probabilité


3-Act Tasks (Three Act Task Explained)

These are 30-60 minute activities you can do to develop students’ observation, questioning, and estimating skills, as well as skills for calculating and solving real-life situational problems. They have 3 “Acts” with hints, photos, videos and reveals. Most videos include very few words in English, so they can be easily adapted for French Immersion, and the discussions help boost students oral French skills. 


Problème de la semaine 

POTW is a daily math problem, mostly based on real-life situations, released by the University of Waterloo Centre for Excellence in Mathematics each week. Here are some examples of POTW focusing on number sense. These are great questions to use for Vertical Non-permanent Surfaces (i.e. collaborative problem solving using whiteboards around the classroom). Each link includes the answer key. (À noter: les réponses sont seulement en anglais.) 

PROBLEM A (Gr4): in French: 

  • Missing Data (Des données manquantes) – adding labels and numbers to graphs (p. 107-109)
  • Gym Schedules (Horaire du gymnase) – making a bar graph to analyze which classes have the most gym time (p. 110-112) 
  • Candy Store Counting (Les comptes à la confiserie) – tracking the number of candy sold using a pictograph https://www.geogebra.org/m/vvjnjert  (p. 113-115)

PROBLEM B: (Gr 5-6) in French  

  • Des sauts avec écart – understanding tables and choosing an appropriate graph (p. 76-78) 
  • Un Kraken craquant) – Using probability to choose uniform colours for a new NHL team. (p. 82-83) 
  • Où est le public? – analyzing ticket sale percentages using tables and graphs (p. 84-86)
  • Quelle est leur taille? – creating a stem-and-leaf plot to analyze heights of Canadian Olympic team basketball players. (p. 87-89) 
  • Que le jeu commence! – exploring probability of winning a dice roll (p. 90 – 91)

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